Intervju Med Allegra Gucci

Allegra Gucci om Bord På Avel. Bilde c / O YCM

Seiling Og vedlikehold av skonneren Creole Og racing cutter Avel er en måte å holde sin fars minne levende

fra januarutgaven Av Classic Boat (CB307). For å abonnere, klikk her.

Det er et øyeblikk når jeg går fra gangplanken til quarterdeck av den fantastiske 214ft (65.2 m) schooner Creole, og jeg tenker til meg selv: «Wow, Jeg skal møte En Gucci-jente,
jeg lurer på hvordan hun skal være?»

regnet har kommet i Kraft I Monaco den siste kvelden Av Classic Week (CB305), og jeg dukker under forteltet til dette historiske fartøyet med et øyeblikk for å beundre hennes lakk og messingbeslag, mens en mannskap går for ‘ ard for å lete Etter Kaptein Chris Austin.

som mange i det klassiske seilingssettet har Jeg sett Kreolsk etter 1896 59ft 9in (18.3 m) Avel fra hendelse til hendelse å vite at disse vakkert bevarte, profesjonelt bemannede Camper & Nicholsons yachter ble seilt Av Alessandra Og Allegra, døtre Av Maurizio Gucci, leder av det berømte italienske motehuset, skutt og drept utenfor sitt kontor I Milano I 1995.

Men Det har alltid vært en slags hush rundt emnet, Og Creole er ofte forankret på hendelser som disse, stengt med persienner trukket over hennes dekksalonger. Det har vært Avel, med hennes mannskap i sin kvikk, oker-farget skjerf, som har kjørt, ofte med hell, På Middelhavet krets, og man kan ofte plukke Ut Allegra arbeider på fordekket. Men avel manglet fra regattaene i år, og det var den mektige Kreolske med sin 17.000 sqft (1.579 m2) seil som var ute racing.

Så Når Chris møter Meg og tar Meg til Å møte Allegra i fremre dekkshus – et navigeringsområde med bord og skinnseter rundt det – er et av de første spørsmålene jeg spør, hvor var Avel? Det burde kanskje vært elementært, Siden Allegra viser en åpenbar «bump», men oss menn legger ikke alltid to og to sammen i slike saker. «Jeg er fem måneder gravid,» svarer hun, «og jeg ble rådet til ikke å gjøre noe tungt arbeid på Avels fordekk, så vi trakk henne bare for denne sesongen.»

Det viser seg at Det var første Gang Creole hadde kjørt på en regatta i 20 år. «Pappa fikk Kreolsk i 1982 da jeg fortsatt var en baby,» Sier Allegra. «Å rase henne, mye arbeid ble gjort Av Lü Yachter I Tyskland, Beconcini I La Spezia og Astilleros De Mallorca. Men han fant at hun var litt for stor til å rase og ha det gøy. Så han bestemte seg for å kjøpe og restaurere Avel, også En Campingvogn & Nicholsons yacht, som ble restaurert På Harry Spencer ‘ s yard I Cowes.»

Maurizio hadde funnet Avel, da en husbåt i gjørma Ved MERSEA, Essex (CB80), og kjøpte henne for £15 000. Avel var tilbake seiling på den da tidlige klassiske regattaen krets i 1994. Noen lesere vil huske CBS rapport om å være ombord, Med John Bardon som skipper, og ja, mannskapet i deres oker nakkebånd blir også nevnt (CB79). Maurizio Gucci var en av de første yachtsmen å gjenopprette klassiske yachter trofast – Samtidig Harry Spencer jobbet på Avel, Fife 15-M Tuiga ble restaurert over vannet på den nystiftede Fairlie Restorations På Hamble.

Da Var Gucci skilt fra Allegras mor Patrizia, men Den unge Allegra hadde allerede arvet farens lidenskap for havet og seiling. Hun begynte å seile da hun var liten, men ikke På Creole eller Avel. «Jeg ville gå på sommerleir med venner I Frankrike, seiling tre joller. Jeg ville ha min egen jolle, og da jeg var ni hadde Jeg En Laser, som jeg seilte på sjøen Ved St Moritz .

«Fars ånd av seiling kom ned til oss, han så til og med forretningspotensialet i det, sponse Italian America’ S Cup challenge 12-M Italia for 1987 Cup I Fremantle.»(Gucci støttet Consorzio Italia syndicate for Yacht Club Italiano bud.)
med sin nye interesse for klassisk seiling realisert da han restaurerte Avel, var Det en tragedie da Maurizio ble myrdet da han kom til Sitt kontor I Milano I Mars 1995. I 1998 Ble Patrizia fengslet for livet for sin rolle i å ansette en hitman; hun ble frigjort fra fengsel på parole
to dager etter dette intervjuet, i September 2013.

For Allegra og Alessandra den beste måten å hedre sin fars minne var å fortsette å kampanje sine yachter og ånd autentisitet han hadde fostret med familiens To c&n restaureringer. «Jeg kjørte Først avel i 1996, På Conde De Barcelona, «forklarer Allegra,» jeg var 15 år og jeg husker at de andre yachtene kunne peke høyere enn oss og skipper John Bardon sa at vi måtte endre riggen.»
På dette punktet Kaptein Chris Austin, som sluttet seg til creole crew i 1989, la til: «Da hun ble restaurert i 1994 hadde hun en massiv rigg, og den var for stor for båten. William Collier fant noen originale planer for den første riggen i et fransk seilmagasin og en ny rigg ble satt i henne i 2000.»

» vår ånd er å holde båtene i så original tilstand som mulig, » Bekrefter Allegra. «Så, for eksempel, har vi bare en ballongjib på Avel-vi ville aldri ha en asymmetrisk spinnaker.»Til tross for de tragiske familiehendelsene, Husker Allegra fortsatt sine tidlige seiledager på Avel fondly:» Det var flott i 1996; jeg ønsket å være i handlingen på fordekket med alle gutta, men folk var bekymret for meg og min sikkerhet . Jeg var liten da og elastisk og det var ganske morsomt, så jeg brukte de første årene på å lære-kanskje trimme på staysail.

og jeg har alltid ønsket å løpe som en del av mannskapet, så jeg jobbet for det og til slutt, etter mange år, er jeg der! Det er mye å lære, og hvert år lærer jeg mer. Faktisk, hver rase du lære noe nytt.

«Avel hadde bare kjørt en gang i sine tidlige år-hun ble lagt opp i gjørmen i 1927 …» Allegra fortsetter. «Løpet hadde vært et kystløp på fem yachter, og Avel, designet som en cruising yacht, hadde kommet femte, så hun ble aldri kjørt igjen-til Gucci-familien tok henne over.»Creole og avel deler 18 mannskap . I tråd med ekthetens ånd Har Avel fortsatt ingen motor, og det er ganske syn å se henne bli slept sammen bak Creole: «Vi kan slepe på ni knuter, det fungerer fint,» sier Allegra. «Vi pleide å cruise Avel, men uten motor er det ganske vanskelig å manøvrere henne – hun er en stor båt for å være uten strøm. Det var en tid på regattaen I Porto Cervo da vi ble anklaget for å ha vår motor på, og vi kunne svare: ‘Vi har ikke en! Men det gjør oss også forsiktige; hvis det blir for mye vind under et løp, vil vi gå på pensjon, fordi vi ikke har en motor og båten er mindre trygg hvis vi kjører med andre sånn.»

Fra det sikkerhetssynspunktet kan det være fornuftig å sette en motor i båten. «Jeg ville ikke vurdere å sette inn en motor fordi hun er så original som mulig,» Allegra avows. «Men Vi har hatt noen nære samtaler… vi var på vei rett til kaien en gang, og fotografen Carlo Borlenghi kom Til vår hjelp I Tuigas anbud for å presse Oss av. Og vi kom sammen Creole for fort en gang og knakk en av hennes spredere; det er en stor læringskurve! Men det kan også være nyttig fordi hvis vi kommer inn I en havn Som Saint-Tropez, jeg kan bare rope ut at vi har ingen motor, og de la oss rett gjennom!»

Hva er hennes favorittregatta? «Det er vanskelig. Kanskje Mahon; atmosfæren er flott og det er vakkert, men det har vært flott å seile her På Monaco fordi mange mennesker ikke tror Creole selv har seil! Jeg tror det viktigste aspektet av klassiske regattaer er hendelsens ånd. Og gamle båter bør holdes så originale som mulig, endre kanskje
en planke om gangen. Da jeg startet var det ikke mange båter, men det var et show element: de gamle båtene i havet. Du ville ikke rase aggressivt eller forårsake kollisjon, men siden 2000 har det vært en økning i antall båter og så er det mindre plass, men folk presser for å vinne, noe som kan forårsake ulykker og det er farlig. Hvis alle seiler godt og kjenner reglene, er det OK, men vi har sett folk som tar risiko, og det er gal. Hva er prisen for å vinne? Du bør gjøre dette for moro skyld!

» min far ville være så glad for å se båtene nå, og hvordan hans filosofi om dem fortsetter,» allegra surmises vemodig. «Og neste år vil vi seile Avel igjen . Jeg skal ha en gutt, så han vil ha en liten uniform og han vil kunne se oss fra dekk.»