El Cajon Mountain («El Cap»)

El Cajon Mountain
El Cajon Mountain, Eller «El Cap» som det ofte refereres Til, Er et viktig landemerke I Østlige San Diego. Den fremtredende granit ridge kan lett identifiseres fra mange av sørøstlige san Diego stier og trekker oppmerksomheten når du kjører østover På Interstate 8. Ligger I Fylkets El Capitan Open Space Preserve, er stien Opp El Cajon Mountain en Av De mest utfordrende I San Diego. Det er ofte besøkes av enkeltpersoner trening for opplevelser som fotturer Mount Whitney eller konkurrerer I Iron Man triatlon, samt ambisiøse dag turgåere.

hovedsporet går over 5 miles langs en tidligere gruvevei gjennom tykk chaparral og hauger av steinblokker. På våren og tidlig på sommeren lyser mange blomster stien. Turgåere beskriver ofte denne stien som «oppoverbakke begge veier» på grunn av de mange bratte oppturer og nedturer som gjør returreisen nesten like vanskelig som første utflukt. På slutten av 5 mile strekningen finner du et fireveis kryss og valg av to endelige destinasjoner. El Cajon Mountain Summit er det mest populære valget (uten tvil på grunn av at Det er det høyeste punktet), og det er ruten beskrevet i denne artikkelen. Ditt andre valg er en kort klatre Opp El Capitan Trail til en mindre topp. Rester av en gammel, tungt erodert vei seng fører rett til» nesen » av fjellet, men dette er ikke en offentlig tilgjengelig sti. Det eies Av San Diego River Park Foundation, som kjøpte det som klimatiltak land, så det er satt av til bevaring av dyreliv.

denne turen gjøres best om vinteren når været er kult, og hvis du er heldig, vil det siste regnet ha dempet og komprimert jorda, noe som forbedrer trekkraften. Denne stien er helt eksponert, og det kan bli ekstremt varmt i sommermånedene. Faktisk Er Bevaringen stengt i hele august måned på grunn av de høye temperaturene. Uansett årstid, få en tidlig start, slik at du kan slå varmen og sørg for at du er tilbake til bilen din før de låser parkeringsplassen portene ved solnedgang, og bære minst 3 liter vann. Leashed hunder er tillatt på stien, men vær så snill å vurdere kjæledyrets fysiske tilstand når du bestemmer deg for å ta med ham – dette er ikke en sti for den gjennomsnittlige hunden. Hvis du tar hunden din, sørg for AT DU HAR MYE vann for ham også.

første gang jeg besteg El Cajon Fjellet, ble jeg helt ødelagt i flere dager etterpå. Men etter å ha gjentatt trek ved flere anledninger er jeg stolt over å si at jeg nå kan gjøre denne turen og fortsatt gå normalt neste dag! Vi bestemte oss for at vi skulle takle dette dyret Igjen På Påskemorgen, så vi pakket opp våre sjokoladebunnier og dro ut til stien. 20150405_DSC1833-EditElCajonMtn

fra parkeringsplassen begynte smerten nesten umiddelbart da vi trasket oppoverbakke langs blandingen av asfaltert og grusvei. Vi passerte flere private rancher, og prøvde å være stille for ikke å forstyrre beboernes søndag morgen. Vi raskt varmet opp klatring den bratte veien og visste at det var bare en smak av hva som skulle komme.20150405_DSC1836-EditElCajonMtn

På .45 miles vi nadde den formelle trailhead som hadde et skyggelagt piknikbord og bad.20150405_DSC1841ElCajonMtn

Videre på den brede veien fant vi et skilt merket » sti » som ledet oss til å ta til venstre. Vi passerte et annet piknikbord hvor vi så en kanin beite i gresset-Påskeharen! Han frøs da han så oss, og så scampered bort da vi kom nær.20150405_DSC1848ElCajonMtn

herfra laget stien en rekke switchbacks opp bakken gjennom tykk chaparral, med periodisk utsikt Over Barona-Dalen og omkringliggende områder.20150405_DSC1855-EditElCajonMtn
20150405_DSC1861-EditElCajonMtn bare sjenert av 1 mile vi møtte et kryss med en bred grusvei. Den høyre grenen går tilbake til trailhead-området. Vi svingte til venstre for å gå mot fjellet.20150405_DSC1865ElCajonMtn

vi passerte 1 mile markøren. En liten høydeprofil skilt ble festet til bunnen, courtesy Of Adventure 16, advarsel oss om de bratte stigninger som ventet oss. Kort tid etter, pata Ranch Trail forgrenet seg til høyre, på vei Mot Louis A. Stelzer County Park.20150525DSC_0374ElCapII

stien bøyde seg østover og vi gjorde veien over noen få rimelige åser. Vi startet tidlig på morgenen for å unngå varmen. Det var fortsatt ganske kult, og noen lavt hengende skyer skjult utsikten over vår destinasjon.20150405_DSC1884-EditElCajonMtn

For en stund likte vi noen lange, flate strekker, tegnet av sporadisk kort klatring. Vi nådde 2 mil markør før vi visste det.20150405_DSC1898-EditElCajonMtn

men det var ikke mye lenger før vi kom til den første av de virkelig bratte åsene. Første gang Vi hadde forsøkt El Cajon Mountain flere år siden, denne bakken hadde virket helt gal. Vi klarte bare å erobre det ved å ta mange pauser på oppstigningen.20150405_DSC1903-EditElCajonMtn

Denne gangen var vi imidlertid i mye bedre form. Mens denne bakken var fortsatt utfordrende, vi stadig gjort vår vei til toppen.20150405_DSC1906-EditElCajonMtn

Rundt 2,6 miles gikk stien bratt ned da vi passerte noen av de få eiketrærne på stien. En liten tre gangbro strakte en svært smal creek seng, og stien klatret oppover igjen.20150405_DSC1927-EditElCajonMtn

En annen lang, bratt stigning hilste oss. Denne gangen var stien rockier og mer erodert enn før.20150405_DSC1933-EditElCajonMtn
20150405_DSC1934-EditElCajonMtn

Vi fortsatte videre, endelig stoppe for en rask pause når vi nådde 3 mile markør. Vi følte oss ganske gode på vår prestasjon så langt, men høydeprofilen tørket raskt noen smug smiler av ansiktene våre. (Merk hiker ikonet lykkelig traipsing sammen i en 45 graders vinkel !)20150525DSC_0433ElCapII

Uforferdet, vi fortsatte opp en ennå enda brattere delen av stien. Denne strekningen var ekstremt steinete og foten var litt forræderisk. Vår fremgang bremset som vi nøye gjort vår vei opp bakken.20150405_DSC1940-EditElCajonMtn
20150405_DSC1941-EditElCajonMtn

men snart nok, stien slått til venstre og jevnet ut betraktelig. Vi kom til et bredt utsiktspunkt område med en sti kart og metall benk hvor man kunne hvile en stund og beundre utsikten.20150405_DSC1948-EditElCajonMtn

Herfra fortsatte stien bratt oppover, akkurat som lovet av den illevarslende høydeprofilgrafikken.20150405_DSC1950ElCajonMtn

vi trasket opp den steinete stien, fortsetter Å sette en fot foran den andre. Den løse, steinete jorden krevde oss å fokusere mesteparten av vår oppmerksomhet på vår fot, slik at vi ikke feiler og faller eller vri en ankel. Prøver å vandre ut herfra på en skadet lem ikke høres tiltalende.20150405_DSC1958-EditElCajonMtn

denne stien kan være en absolutt grind hvis du fokuserer på noe annet enn å komme til toppen. Med jevne mellomrom vil vi ta en pause for å ta i våre omgivelser. Den dype grønne av chaparral og blekere grønn av ruvende hvite salvie busker ble ispedd de enorme hvite steinblokker. Usammenhengende grå skyer ga dybde til himmelen, og utsikten over området var fantastisk.20150405_DSC1968-EditElCajonMtn

den grusomme oppoverbakken fortsatte til nesten 3,5 milmarkøren. Her, en svært kort side sti forgrenet seg til venstre. Denne veien fører .1 mil oppoverbakke til inngangen til tre gruve sjakter.gruve aksel innganger På El Cajon Mountain

Fortsetter på hovedsporet, vi likte en pusterom som stien flatet ut.20150405_DSC1983-EditElCajonMtn

Før lenge, men Vi begynte å miste noe av høyden gevinst vi hadde jobbet så hardt for å oppnå som stien ned bratt. Det verste var å vite at vi måtte klatre opp igjen dette gruset på vei ut. Vår fremgang bremset igjen som vi nøye gjort vår vei ned steinete skråningen.20150405_DSC1986-EditElCajonMtn

igjen trøstet vi oss med den vakre naturen og enestående utsikten.20150405_DSC1990-EditElCajonMtn

et sted forbi mile marker 4 stien flatet ut for en strekning, deretter begynte å gjenvinne høyde med hevn. Vi nøt litt skygge høflighet av de tykke busker som står mellom oss og solen. Her, høyre side av stien spiret frodig vegetasjon i motsetning til tørr chaparral som befolket det meste av fjellsiden. En liten gjørmete lapp og dråpe vann som løper over stien indikerte tilstedeværelsen av en liten vår begravet et sted i den tette vegetasjonen.20150405_DSC2001-EditElCajonMtn

Lenger opp vokste store flekker av hvit salvie voldsomt, glødende i sollyset.20150405_DSC2006-EditElCajonMtn

stien snudde og snudde opp fjellet, og vi fortsatte å plod oppoverbakke. Kort tid før 5 miles kom vi til en rustet gammel jeep som satt på siden av stien. Det er vanskelig å forestille seg et kjøretøy på vei opp den ruttede, steinete veien vi hadde gått på, men jeg mistenker at det er en gammel rest av fjellets gruvedager. Nå derimot, det fungerer som et populært bilde prop, samt en indikasjon på at man er endelig nærmer seg toppen av fjellet.20150405_DSC2020-EditElCajonMtn

vi passerte 5 mile markøren på siden av stien, lumbered opp flere steinete stigninger, og til slutt kom Til en fireveis kryss. Den mest populære destinasjonen, og vårt mål for i dag, Var El Cajon Mountain Summit til venstre. (Jeg vil beskrive de to andre mulige ruter på slutten av dette innlegget).20150405DSC_9114ElCajonMtn

stien til toppen startet lett nok, absolutt ikke verre enn noe vi hadde møtt tidligere den dagen.20150103_DSC8963-EditElCajonMtn

men snart begynte den brede, lett fremtredende banen å smale. Vi måtte pause med jevne mellomrom som stien krysset store granittplater for å finne ut hvor det plukket opp igjen på motsatt side. Om ikke lenge, vi var stepping opp bratte steiner og blir stukket i leggen av busker og sporadisk onde yucca anlegget. Da vi nærmet ridgeline vi sikter på, var det noen ganger utfordrende å vite hvilken vei å gå, da et nettverk av flere bruksstier syntes å veve seg opp i fjellsiden. Vi så en av de grønne innlegg sti markører nær noen steiner, og rettet mot det.20150103_DSC8986-EditElCajonMtn

Når vi endelig fikk ridgeline, svingte vi til venstre og fortsatte veving gjennom steinblokker og pensel, på vei mot den høyeste haugen av bergarter. Til slutt klemte vi mellom et par steinblokker, og var på toppen.20150103_DSC8999-EditElCajonMtn

det var ingen mangel på granittseter å velge mellom, og alle hadde spektakulær utsikt.20150103_DSC9000-EditElCajonMtn

mot nordøst var Cuyamaca Peak, Med Middle Peak og North Peak på venstre side.20150103_DSC9001-EditElCajonMtn

20150103_DSC9003-EditElCajonMtn

20150103_DSC9004-EditElCajonMtn

etter en lang hvile og lunsjpause begynte vi den lange turen tilbake.

Alternativ Destinasjon:

El Capitan Trail

Rundtur legger til ca .5 mile

dette sekundære toppmøtet er en enkel spasertur i forhold til alt du har opplevd opp til dette punktet, så du kan like godt kaste den inn.

fra fireveis krysset, ta til høyre og fortsett opp bakken.20150405_DSC2037-EditElCajonMtn

etter bare noen få minutter kommer du til en gammel cinderblock foundation.20150405_DSC2042ElCajonMtn

like bortenfor ligger et gammelt, rustent skur omgitt av et kjedeledd og piggtrådgjerde. Jeg er ikke sikker på om dette er en rest fra de gamle gruvedagene, men nå ser det ut til å bare holde mye søppel.20150405_DSC2043-EditElCajonMtn

Fortsett til en gruppering av steinblokker på slutten av stien, og nyt utsikten.20150405_DSC2048-EditElCajonMtn

Se de mange fotogalleriene

Veibeskrivelse:
fra Interstate 8, ta Motorvei 67 nordover til motorveien slutter og ta til høyre på Mapleview. Ta til venstre På Ashwood, som vil slå Inn Wildcat Canyon Road. Gå litt over 4 miles, som du kommer til toppen av bakken ta til høyre ved inngangen Til El Capitan Open Space Preserve og park i den store mye umiddelbart til venstre. kart

Total Avstand: 11 miles
Vanskelighetsgrad: Anstrengende
Total Stigning: 4000 fot
Hundevennlig?: Leashed hunder er tillatt, men dette er trolig for lang / anstrengende for den gjennomsnittlige hunden
Sykkel Vennlig?: Sykler tillatt
Fasiliteter: Vault toaletter .45 kilometer fra parkeringsplassen. Ikke noe vann.